Ostatni dzień Zlotu - Parada samolotów nad Mazurami!

Nadszedł ostatni dzień XXII Międzynarodowego Zlotu Przyjaciół Lotnictwa i Mazur. Ponieważ to niedziela w 9-tym dniu sierpnia, o godzinę późniejszy zarządzony briefing załóg. Omówienie trasy przelotu widokowego nad Krainą Wielkich Jezior – widowiskowej parady samolotów, wskazówki nawigacyjne i procedury kolejności przelotu samolotów. O godzinie 11-stej rozpoczęcie startów na godzinny lot wyznaczoną trasą. Wrażenia z tego przelotu w bardzo symbolicznym wymiarze przedstawiają m.in. poniższe zdjęcia.

Niestety nadszedł czas zakończenia przesympatycznej przygody pilotów (załóg lotniczych) w ramach już XXII Międzynarodowego Zlotu Przyjaciół Lotnictwa i Mazur. Podsumowanie organizatorów tych kilku dni spędzonych wspólnie oraz wręczenie załogom certyfikatów uczestnictwa.

A więc z dniem 8 sierpnia 2020 roku Suwałki znalazły się na lotniczej mapie świata z bezpiecznym pasem startowym do wykonywania operacji lotniczych w dzień i w nocy.
Po uroczystości oficjalnego otwarcia pasa startowego załogi, korzystając z zaproszenia Pana Prezydenta i podstawionego autokaru , udały się na zwiedzanie atutów dynamicznie rozwijającego się miasta Suwałki. Degustacja smacznych lodów zakończyła bardzo pobieżne (z braku czasu) poznawanie Suwałk. A dalej powrót na lotnisko, ogłoszenie wyników konkursu na celność lądowania, o Puchar Prezydenta Suwałk. W tej konkurencji na szczególne wyróżnienie zasłużyli następujący piloci:

Przed wylotem na macierzyste lotniska , lunch w lotniskowej Kantynie Pilotów Dywizjonu 303 oraz zatankowanie paliwa do samolotów, na planowaną powrotną trasę. Przed startem z lotniska Kętrzyn Wilamowo, zobowiązano pilotów by SMS-ami lub telefonicznie zameldowali , o bezpiecznym lądowaniu na docelowych lotniskach bazowania samolotów.

I tak się działo do niedzielnego wieczoru! Nadchodzące meldunki SMS-ami uspokoiły organizatorów zlotu. Wszyscy bezpiecznie dolecieli do siebie , na macierzyste lotniska. Nastąpiła ulga w świadomości organizatorów. A więc wszystko zakończyło się bezpiecznie .

Teraz organizatorzy mogą zaplanować zasłużony odpoczynek!!!

Lotnisko w Suwałkach… oficjalnie otworzone… z udziałem XXII MZPLiM!

W sobotnie przedpołudnie 8 sierpnia br. 32 załogi wystartowały z lotniska Kętrzyn Wilamowo. Docelowo , na lotnisko Suwałki. Oczywiście , jak już stało się tradycją ZLOTU, początek wizyty w Suwałkach zainaugurowała konkurencja mobilizująca precyzje pilotów - na celność lądowania i o Puchar Prezydenta Suwałk.

Odwiedziny załóg XXII Międzynarodowego Zlotu Przyjaciół Lotnictwa i Mazur stały się pragmatyczno-widowiskową okazją dla Prezydenta Suwałk- Pana Czesława Renkiewicza zrealizowania zamiaru oficjalnego otwarcia znakomitego pasa startowego (asfaltowego o długości 1320 m i szerokości 30 m) i okazałego parkingu samolotów. Pan Prezydent w obecności licznie zgromadzonych goście (VIP) z Senatu, Sejmu, Rządu, Samorządów(wojewódzkiego i lokalnych), Urzędu Wojewódzkiego oraz środowiska biznesu przeprowadził ceremonię symbolicznego otwarcia lotniska Suwałki dla General Aviation.

A więc z dniem 8 sierpnia 2020 roku Suwałki znalazły się na lotniczej mapie świata z bezpiecznym pasem startowym do wykonywania operacji lotniczych w dzień i w nocy.
Po uroczystości oficjalnego otwarcia pasa startowego załogi, korzystając z zaproszenia Pana Prezydenta i podstawionego autokaru , udały się na zwiedzanie atutów dynamicznie rozwijającego się miasta Suwałki. Degustacja smacznych lodów zakończyła bardzo pobieżne (z braku czasu) poznawanie Suwałk. A dalej powrót na lotnisko, ogłoszenie wyników konkursu na celność lądowania, o Puchar Prezydenta Suwałk. W tej konkurencji na szczególne wyróżnienie zasłużyli następujący piloci:

 

  1. Leszek Fabjański na samolocie BRISTEL o znakach rejestracyjnych SP-SLES;

  2. Waldemar Babula na samolocie ViPER SD4 o znakach rejestracyjnych OM-M424;

  3. Rüdiger Hahn na samolocie PIPER PA-18 150 "Super Cub" (wodnosamot - z pływakami) o znakach rejestracyjnych D-ERNC;

  4. Janusz Kuzara na samolocie KB-2 Jerzyk o znakach rejestracyjnych OM-M402 ; Janusz Korchow na wiatrakowcu o znakach rejestracyjnych SP-XKOR ; Błażej Łukomski na samolocie STING o znakach rejestracyjnych OK-TUA66 oraz Piotr Sinica na samolocie AT 3 o znakach rejestracyjnych SP-IVO;

  5. Zbigniew Kędziora na samolocie CH71 STOL o znakach rejestracyjnych SP-SZKA ;

  6. Ryszard Chilczuk na samolocie STING S4 o znakach rejestracyjnych OK-UUA79 oraz Tomasz Janiga na samolocie PIPER UL o znakach rejestracyjnych OK-AUD11

 

Wręczenie przez Pana Prezydenta pucharów dla pierwszych 3 najlepszych załóg oraz dyplomy za 6 miejsc (na niektórych miejscach sklasyfikowano egzekwo) oraz bardzo smaczny lunch zakończyło pobyt na lotnisku w Suwałkach.

Przy tym syntetycznym opisie –skromnej relacji z wizyty w Suwałkach bardzo serdeczne słowa uznania jak i podziękowania należą się Panu Prezydentowi. Bardzo konkretnym akcentem naszego AKJ uznania jak i podziękowania było wręczenie dla Pana Czesława Renkiewicza - Prezydenta Miasta Suwałk CERTYFIKATU PRZYJACIELA, którego treść publikujemy poniżej.

Drugim etapem zaplanowanych wizyt było lądowisko Giże (Agroturystyka Cztery Żywioły) u wyjątkowo gościnnego Ryszarda Suchockiego. Jak zwykle u Ryszarda w Giżach atmosfera przyjemnych i serdecznych rozmów.

Po godzinnym relaksie u Ryszarda Suchockiego na agroturystycznym lądowisku w Giżach , powrót do Kętrzyna gdzie czekał autokar by zabrać załogi do Giżycka na wspaniałe lody w Tawernie Marina (na zaproszenie Pani Katarzyny Niewiadomskiej) a następnie wizytę w Twierdzy Boyen gdzie realizowana jest/była tradycyjna impreza publiczna pn. OPERACJA BOYEN.

Program sobotniego dnia dla załóg ZLOTU, został zakończony bardzo energetycznym koncertem zespołu SMALL BAND w Twierdzy Boyen i efektownym pokazem sztucznych ogni.

Na byłym lotnisku wojskowym … w ORNECIE.

Gwoli przypomnienia starszym czytelnikom a dla młodszych informacja . W ORNECIE funkcjonowało lotnisko wojskowe z dwoma pasami betonowymi i do 1968 roku stacjonował tam 29 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego.

Opuszczone lotnisko przez wojsko niestety niszczało, następowała degradacja istniejącej infrastruktury lotniczej.

Jednak entuzjaści przywrócenia ORNETY na mapę lotniczych miejsc, wspierani przez władze samorządowe z Przewodniczącym Rady Jozefem Uzarem a głównie Pan Burmistrz Ireneusz Popiel nie pogodzili się z taką sytuacją . Kilku a może i kilkunastu (w niektórych sytuacjach) lokalnych entuzjastów przywrócenia ORNET na lotniczą mapę własną pracą dali dowód swoim pragnieniom. Oczyścili i oznaczyli pas, przygotowali miejsca parkingowe samolotów i zgłosili do ULC dokumentacje lądowiska ORNETA.

Drugi dzień realizacji odwiedzin miejsc gdzie można dolecieć samolotem został poświęcony ORNECIE. Ja zwykle poranny briefing i uczulenie pilotów na obowiązujące zasady w przelocie do ORNETY oraz procedury podczas konkurencji lądowania na celność a następnie bezpieczne przemieszczenie samolotów na przygotowany - zabezpieczony parking statków powietrznych.

Po briefingu i przygotowaniu samolotów o godzinie 10-tej rozpoczęły się starty kolejnych statków powietrznych i średnio po około 40 minutach pierwsze lądowania (można powiedzieć nawet historyczne ) na betonowym pasie lądowiska ORNETA. Lądowania punktowane i sprawne przekołowania na znakomicie przygotowany parking.

Po powitalnych akcentach , Pan Ireneusz Popiel - Burmistrz ORNETY zaprosił wszystkie załogi do autokaru i zwiedzania okolicznych atrakcji. Mimo wielkiego tempa i czynionych przez organizatorów ZLOTU ograniczeń czasowych, było co oglądać . Pani Małgorzata z promocji UM ORNETA zafascynowała opowieściami o bardzo zróżnicowanej ofercie ORNETY i okolic. Po tej wizycie wiemy , że do ORNETY warto się wybrać na dłuższy pobyt, bo są fantastyczne zabytki dziedzictwa kulturowego ale i wiele możliwości atrakcyjnego , poznawczo-relaksacyjnego spędzenia czasu.

Od 7 sierpnia 2020 ORNETA stała się ponownie miejscem na lotniczej mapie , gdzie statki powietrzne (samoloty , wiatrakowce , śmigłowce) i ich załogi są wyjątkowo mile widziane.

Niestety, ze względu na napięty program ZLOTU , zwiedzanie atrakcji zostało skondensowane i powrót na lądowisko gdzie czekały finalne akcenty pobytu w ORNECIE. Symboliczne przecięcie wstęgi dopełniło otwarcie lądowiska

Następnie już w domku myśliwskim nastąpiło ogłoszenie wyników w konkurencji na celność lądowania ,w które najlepsze wyniki uzyskali:

  • Pilot Janusz Korchow na wiatrakowcu o znakach rejestracyjnych SP-XKOR;

  • Pilot Leszek Fabiańskina samolocie BRISTEL o znakach rejestracyjnych SP-SLES;

  • Pilot Sławomir Stempniewski Stempniewski na samolocie C-172 o znakach rejestracyjnych SP-FCD.

Wręczenie pucharów przez Pana Burmistrza oraz pyszna grochówka z wkładką, stanowiły ostatnie akcenty programu sympatycznego pobytu w gościnnej ORNECIE.

Do naszej wizyty na lądowisku i w mieście ORNETA jeszcze wrócimy przy innej okazji. Na dziś władze ORNETY w tym szczególnie Pan Burmistrz zasługują na uznanie , gratulacje i życzenia aby dalsze plany co do lotniczych możliwości tego wspaniałego miejsca się zrealizowały. A na pewno na podziękowanie za doprowadzenie do utworzenia lądowiska oraz za wyjątkowo serdeczne przyjęcie załóg ZLOTU w ORNECIE.

Panie Burmistrzu bardzo serdecznie DZIĘKUJEMY!!!

Z miłymi wrażeniami i postanowieniem powrotu do ORNETY , załogi ZLOTU wróciły na lotnisko w Kętrzynie. Po kotwiczeniu samolotów udały się autokarem do Mikołajek gdzie oczekiwał Statek K.I. Gałczyński.

Mam nadzieję , że ten 3-godzinny relaks podczas rejsu , po Śniardwach i nie tylko , sprawił załogom dużą przyjemność? Niespodzianką dla uczestników rejsu po jeziorze Śniardwy był przylot nad statek wodnosamolotu PIPER PA-18 150 "Super Cub" na pływakach (naszych przyjaciół z Niemiec) , który wykonał w blasku zachodzącego słońca pokazowe lądowanie i start w stosownej bliskości burt statku GAŁCZYŃSKI.

Można by powiedzieć , że było to sympatyczne zwieńczenie już drugiego dnia międzynarodowego ZLOTU w Krainie Wielkich Jezior.

XXII MZPLiM z odwiedzinami w Gryżlinach i Kikitach

Czwartek 6 sierpnia to pierwszy „lotny” dzień realizacji programu odwiedzin zaplanowanych lądowisk podczas XXII Międzynarodowego Zlotu Przyjaciół Lotnictwa i Mazur. Po poranny m briefingu – odprawie pilotów (z udziałem załóg) , zgodnie z planem, pierwszym odwiedzanym lądowiskiem były Gryżliny.

Przylot do Gryzlin od razu na sportowo . Pierwszy sprawdzian w lądowaniu na celność. Serdeczne powitanie przez Starostę Olsztyńskiego i Wójta Gminy Stawiguda. Włodarze Powiatu i Gminy skorzystali z okazji by opowiedzieć o atrakcjach regionu i zaprosić do jak najczęstszych odwiedzin Gryzlin a z lądowiska Gryżliny w wiele miejsc ciekawych turystycznie . Gospodarz lądowiska wykorzystał obecność Pana Starosty i Wójta do ogłoszenia wyników lądowania na celność.

  • Pierwsze miejsce zajął pilot Błażej Łukomski na samolocie STING o znakach rejestracyjnych OK-TUA 66;

  • Drugie miejsce zajął pilot Tomasz Janiga na samolocie PIPER UL o znakach rejestracyjnych OK.-AUD 11;

  • Trzecie miejsce zajął pilot Zbigniew Brewko na samolocie SKYRANGER o znakach rejestracyjnych SP-SGLS

Fundator pucharów Pan Andrzej ABAKO - Starosta Olsztyński dokonał wręczenia pucharów i upominków dla pierwszych trzech najlepszych pilotów na lądowisku Gryzliny . Następnie wraz z Wójtem Gminy Stawiguda wręczył upominki dla wszystkich załóg.

Po krótkiej ceremonii uroczysto-powitalnej na lądowisku Gryżliny Pan Starosta zaprosił do przygotowanych autokarów na wycieczkę ,do odwiedzenia atrakcji Gietrzwałdu.

W Gietrzwałdzie powitał nas Pan Jan Kasprowicz - Wójt Gminy, zapraszając do zwiedzania atrakcji Gietrzwałdu, zaliczanych do wyjątkowych miejsc dla wyznawców religii katolickiej. Dalszy pobyt w Gietrzwałdzie w towarzystwie przewodniczki - Pani Izy. Kilka zdjęć z poznawania Gietrzwałdu, poniżej.

Do wspomnień z tego zwiedzania, wrócimy jeszcze przy innej okazji.

Po powrocie na lądowisko Gryżliny , w lotniczym hangarze tradycyjna szczawiowa z jajkiem i kraszonymi ziemniaczkami. Podziękowania Jakubowi Wożniakowi - gospodarzowi lądowiska i odlot samolotów do Kikit. Gdzie również czekała rywalizacja w lądowaniu na celność.

A w recepcyjnych pomieszczeniach lądowiska Kikity gospodarze przygotowali na poczęstunek pyszny chlebek , smalczyk i ogóreczki. Zajadano z apetytem!

Bardzo miły pobyt w gościnie na lądowisku Kikity i konwersacje towarzyskie zakończyło ogłoszenie wyników w lądowaniu na celność.

  • Pierwsze miejsce zajął pilot Józef Pytel na samolocie ZODIAK o znakach rejestracyjnych OK.-SUA52;

  • Drugie miejsce zajął pilot Piotr Sinica na samolocie AT 3 o znakach rejestracyjnych SP-IWO;

  • Trzecie miejsce zajął pilot Zbigniew Brewko na samolocie SKYRANGER o znakach rejestracyjnych SP-SGLS - jak widać już drugi sukces zajęcia zaszczytnego trzeciego miejsca w konkurencji na celność lądowania.

Pobyt w Kikitach , którego gospodarzami są piloci: Michał Cedroński, Zygmunt Kuczyński i Sławomir Stempniewski (który serdecznie dziękujemy) bardzo miło przygotował do powrotu na lotnisko Kętrzyn Wilamowo.

A po powrocie na lotnisko Kętrzyn Wilamowo, kotwiczenie samolotów, zwiedzania filii Muzeum Dywizjonu 303.

Pierwszy dzień aktywnego realizowania programu ZLOTU, we wspaniałej przyjacielskiej atmosferze, dla niektórych z sukcesami został zakończony również i ku radości organizatorów - spełnionych swoją pracą .

Dziś rozpoczynamy największą w tym roku imprezę lotniczą - XXII Międzynarodowy Zlot Przyjaciół Lotnictwa i Mazur.

Zgłoszono 44 załogi statków powietrznych. Już po południu rozpocznę się przylot na lotnisko Kętrzyn Wilamowo, samolotów i wiatrakowców przyjętych - zakwalifikowanych na XXII MZPLiM.

Tym razem XXII Międzynarodowy Zlot Przyjaciół Lotnictwa i Mazur zaplanowany w dniach 5-9.08.2020 będzie skoncentrowany wyłącznie na wielką przygodę oraz na wyjątkowo atrakcyjny i towarzysko przyjemny pobyt załóg lotniczych w Krainie Wielkich Jezior . Będzie to okazja do aktywnego wspólnego spędzenia czasu w Krainie Wielkich Jezior, odwiedzenia kilku atrakcji turystycznych oraz miejscowości i nowych Wilamowych lądowisk. A wieczory pełne muzyki i wspaniałego nastroju...

Pierwsze załogi już lądują na lotnisku! A więc witamy!!!






strona główna dla pilota kalendarz imprez biuro prasowe kontakt