W sierpniu zespół ANBO zaprezentuje się w trakcie pokazów lotniczych Mazury AirShow 2024, organizowanych na lotnisku Kętrzyn Wilamowo.
Zaczęło się pod koniec 2010 roku, gdy były prezydent Litwy Rolandas Paksas zaprosił do współpracy dwóch pilotów tworzących zespól akrobacyjny Aeroklubu Kowieńskiego. Zaprosił ich nie do współpracy politycznej ale do stworzenia lotniczego zespołu akrobacyjnego, który miał wystąpić na pokazach w Seulu w Korei Pd zaplanowanych na 20211 rok. Tak powstał zespół ANBO. Trzeba bowiem wiedzieć, że Rolandas Paksas zanim został politykiem, stał się wybitny pilotem akrobacyjnym. Swoją działalność lotnicza z powodzeniem kontynuuje do dziś.
Twórca zespołu ANBO zapoczątkował także inną „litewską” tradycję. W 2002 roku wraz z Robertasem Noreiką i Leonasem Jonysem przelecieli formacją trzech samolotów pod mostem na rzece Neris niedaleko Wilna. Po utworzeniu zespołu ANBO, przeloty pod litewskimi mostami stały się jedną ze specjalności zespołu. Były więc przeloty pod mostem w Olicie, czy Druskiennikach. Ten pierwszy został zapisany w Litewskiej Księdze Rekordów. Grupa dała popis wykonując przelot pod ramionami dźwigów rozstawionych na lotnisku w Kownie.
Nazwę zespołu wymyślił Rolandas Paksas. Zaproponował aby grupę nazwać ANBO, na cześć Antanasa Gustaitisa, słynnego konstruktora samolotów i szefa zakładów Karo Aviacijos Tiekimo Skyrius, które je seryjnie produkowały.
Zespół ANBO uczestniczy w licznych imprezach nie tylko na Litwie, ale i zagranicą. Oprócz pokazów w Seulu, grupa prezentowała się m.in. Na igrzyskach lotniczych w Zhengzhou w Chinach w 2018 roku, gdzie prezentowali się obok 12 podobnych grup z Europy, Afryki i Australii.
Piloci zespołu ANBO są na pokazach w Kętrzynie stałymi gośćmi. Od 2002 roku pojawiają się tu regularnie, choć oczywiście zespól jeszcze wtedy nie istniał. Najpierw uczestniczyli w pokazach Lotnicze Mazury, a później Mazury AirShow. Po utworzeniu zespołu w 2010 nie zapomnieli o mazurskich pokazach. Początkowo pojawiali się formacją trzech samolotów, bywało też że przylatywali parą samolotów. Zawsze jednak ich pokazy cechowały się precyzja pilotażu i efektownymi figurami wykonywanymi zespołowo.
Początkowo piloci latali samolotami Jak-52. To dwuosobowa konstrukcja przeznaczona do treningu wyczynowej akrobacji. Od 1979 roku produkowano je w Rumunii. Powstało tam ok. 1500 takich samolotów. Jubileuszowy 1000. egzemplarz trafił do Aeroklubu Kowieńskiego i po remoncie lata do dnia dzisiejszego. Oprócz dwumiejscowych Jaków-52 zespól wykorzystuje także jednomiejscowe Jaki-50.
W tym roku Zespól ANBO dołączył do swojego repertuaru także pokazy o zmierzchu. Są one wzbogacone o dodatkowe elementy wizualne. Samoloty otrzymały barwne oświetlenie, zaś do efektów pirotechnicznych obejmujących smugi dymu dołączone także fajerwerki odpalane z ziemi jak również z pokładu samolotów. Pokaz taki zespól zaprezentował po raz pierwszy na Brikas Foreworks w czerwcu tego roku. W Polsce piloci ANBO zaprezentowali już nowy nocny program podczas pokazów lotniczych w Gryźlinach.
Na fotografiach autorstwa Michała Prokurata i Andrzeja Amerskiego grupa ANBO w trakcie mazurskich pokazów lotniczych nad Jeziorem Niegocin w Giżycku.